Yolculuklarda Kaybolan Bagaj Nedeniyle Açılacak Tazminat Davası
Hemen hemen herkesin karşılaÅŸabileceÄŸi bir ÅŸey olan, havayolu firmasının bagajı kaybetmesi meselesi tüketicilerin kâbusudur. Öyle ki, bütün tatil aÅŸk ve ÅŸevkinizi bir anda kırar, hatta tatili yapamadan geri dönmek zorunda kalanlar dahi olabilir. Bu konuda maÄŸduriyet yaÅŸayan tüketicilerin dikkat etmesi gereken noktalar ÅŸunlardır:
- Havayolu ÅŸirketince yolcuya verilen bagaj kuponu ve uçuÅŸ biletinin muhafaza edilmesi,
- Bagaj hasarının öÄŸrenilmesinden itibaren derhal kayıp bagaj tutanağı(PIR) tutulması,
- Kayıp ve hasardan itibaren en geç yedi gün içinde, bagajın geç tesliminden itibaren en geç yirmi bir gün içinde Havayolu Åžirketi’ne ihbarda bulunulması,
- Havayolu Åžirketine gönderilecek ihbarın yazılı olarak yapılması,
- Havayolu Şirketi ile yapılmışsa eğer e-mail yazışmalarının muhafaza edilmesi,
- Havayolu Åžirketleri tarafından önerilen cüzi tazmin miktarlarının -ki bu bedel zararınızı karşılamaya çoÄŸu zaman yetmez- kabul edilmemesi gerekmektedir. Tüm bunlardan sonra dava süreci baÅŸlayacaktır.
TAZMÄ°NAT DAVALARI SÜREÇLERÄ°
Avrupa BirliÄŸi Konseyi EC 261/04 Regülâsyona istinaden ve Türkiye’de 01.01.2012’de yürürlüÄŸe giren “Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik” (Shy-Yolcu, 2012) esaslarına göre yolcuların havayolu ile seyahatlerinde tazminat ve hizmet hakları düzenlenmiÅŸtir. Bagajınız geç teslim edildiÄŸinde ya da hiç teslim edilmediÄŸinde tazminat hakkınız doÄŸar. Bu durumda, burada açıkladığımız yönlendirmeleri takip etmek suretiyle maÄŸduriyetinize iliÅŸkin bilgi ve belgelerle zararlarınızın tarafınıza ödenmesini saÄŸlayabilirsiniz.
Yolcular, gerekli belgeleri hazırladıktan sonra, alacakları avukat desteÄŸi ile veya yönlendirmelerle davalarını açabilmektedir. Bu doÄŸrultuda dava süreçleri genel hatları ile ÅŸu ÅŸekilde ilerlemektedir Yolcular, tavsiyelerde belirtilen tüm evraklarını eksiksiz olarak hazırlamalıdır.
Havayolu ÅŸirketinin yolcu ve bagaj taşıma genel ÅŸartları ile uluslararası hava taşıma sözleÅŸmelerine aykırı ayıplı hizmet saÄŸlandığı gerekçesi Tüketici Mahkemelerinde tazminat davası açılmalıdır. Dava açarken maddi ve manevi tazminat olmak üzere iki kalem istenmeli ve bu talepleri desteklemek çok önemlidir. ÖrneÄŸin kaybedilen eÅŸyanın faturası veya maÄŸduriyet sonucu yeni alınan eÅŸyaların faturaları dilekçe ekinde sunulmalıdır. Dava açarken tebligat gideri ve bilirkiÅŸi ücreti haricinde bir harç ve masraf bulunmamaktadır. Maddi zararının hesaplanmasında davacı yolcunun mahkemeye sunmuÅŸ olduÄŸu fatura ve yazılı delilleri etkilidir.
Maddi ve Manevi tazminat hususunda emsal kararlar ışığında ile “taşıyıcı tarafından verilen taşıma hizmetinin Tüketicinin Korunması Kanununa göre ayıplı olduÄŸu” ve davacının, kanunun 14’üncü maddesine göre tazminat talebinin kabulüne karar verilmektedir. Hukuken, kayıp bagaj ve hasarlı bagaj sonucu, yolcuların hava yolu ÅŸirketlerinden maddi ve manevi tazminat talep etmek hakları bulunuyor.
GÖREVLÄ° VE YETKÄ°LÄ° MAHKEME
Yolcuların sıklıkla yaÅŸadığı bagaj maÄŸduriyetlerinin Havayolu Åžirketlerince giderilmesinin kanun ve uluslararası antlaÅŸmaların bir gereÄŸi olduÄŸu açıktır. Bu yükümlülüÄŸünü yerine getirmeyen Havayolu Åžirketleri aleyhine yürütülecek süreçlerde:(deÄŸerler 2018 yılı içindir.)
- Yolcunun zararı 4bin 570-TL’nin altında ise bulunduÄŸu Ä°lçe Tüketici Hakem Heyetine,
- Yolcunun zararı 4bin 570-TL ile 6bin 860-TL arasında ise bulunduÄŸu Ä°l Tüketici Hakem Heyetine,
- Yolcunun zararı 6bin 860-TL üzerinde ise doÄŸrudan tazminat davaları Havayolu Åžirketinin ya da Yolcunun bulunduÄŸu yerdeki Tüketici Mahkemelerinde, yolcunun zararının gerçekleÅŸtiÄŸi tarihten itibaren iki yıliçinde açılmalıdır.