Trafik Kazası Sonrası Araç Değer Kaybı Talebi ve Tahsili
Araç deÄŸer kaybı, kazaya karışan ve bu kaza sebebiyle onarım gören araçların ikinci el piyasa deÄŸerlerinde meydana gelen maddi kaybı ifade etmektedir. Kaza sonucu hasar gören araç, tamamen ve en düzgün ÅŸekilde tamir edilse dahi, araçta güncel deÄŸer kaybı meydana gelecektir. Bu aracın, emsallerine göre satışı zorlaşır ve ikinci el deÄŸeri düÅŸen araç, daha düÅŸük bir fiyata satılmak zorunda kalır. Bu deÄŸer kaybını alabilmek için bir Avukat yardımı almak ÅŸart!
ÖrneÄŸin aracınız ikinci el piyasa deÄŸeri ortalamasını 100.000,00-TL. olarak kabul edelim. Yolda seyir halinde iken aracınıza baÅŸka bir araç tarafından arkadan çarpılması sonucu aracınızda 20.000,00-TL. lik bir hasar oluÅŸtuÄŸunu ve aracınızın yetkili servis tarafından onarıldığını ve onarma sürecinde araç kiralamak zorunda kaldığınızı varsayalım. Aracınız her ne kadar onarılsa da TRAMER üzerinde hasar kaydının bulunması, araç satımında ekspertiz firmalarınca kazaya karıştığının tespiti gibi durumlar nedeniyle aracın piyasa rayiç bedelinde düÅŸme olacağı ve aynı marka, model ve teknik donanımda bulunan kazasız bir aracın bedelinden daha az bir deÄŸere sahip olduÄŸu malumunuzdur. Ayrıca araç kiralamanız da size ayrı bir maddi külfet yaratmaktadır. EÄŸer siz de yakın zamanda kaza yaptıysanız, aÅŸağıya yorum olarak yazabilirsiniz veya iletiÅŸim bölümünden yazdiginizda bu konuda detaylı bilgi alabilirsiniz.
Meydana gelen trafik kazasında kusuru bulunmayan araç sürücüsü, aracında oluÅŸan maddi hasarın tespiti ve oluÅŸan deÄŸer kaybının karşılanması için talepte bulunabilecektir. Dolayısıyla, araç deÄŸer kaybına iliÅŸkin talepler, meydana gelen kazada haksız (kusurlu) olan araç sürücüsüne ve dolayısıyla da ‘trafik sigortasına karşı’ öne sürülecektir. Bu talepler, sigorta ÅŸirketine karşı yazılı olarak öne sürülmelidir.
Dava içerisinde tarafların kusur oranları ve araçta meydana gelen deÄŸer kaybının tespiti için sigorta eksperi bilirkiÅŸiden rapor alınmaktadır. BilirkiÅŸi raporu davanın akıbeti bakımından büyük önem arz etmektedir. Sigorta eksperleri deÄŸer kaybını tespit ederken dikkate aldığı kriterleri ÅŸu ÅŸekilde sıralamak mümkündür:
- Aracın 2. El piyasa değeri
- Aracın hasar geçmiÅŸi, kilometresi, yılı
- Aracın hasar gören parçaları boyama, deÄŸiÅŸme durumları
Tüm bu kriterler birlikte deÄŸerlendirilerek araçta meydana gelen deÄŸer kaybı hesaplanır ve bu bedel üzerinden sigorta ÅŸirketinden talepte bulunulur.
DeÄŸer kaybı nedeniyle sigorta ÅŸirketine baÅŸvurmak için gereken ÅŸartlar nelerdir?
- Trafik Sigortası Yapılmış Olması
- Kusursuz veya Daha Az Kusurlu Taraf Olmak
- Hasarın Teminat Kapsamı Dahilinde Olması
- Parçanın Ä°lk Defa DeÄŸiÅŸecek Olması
Araçta oluÅŸan deÄŸer kaybı nasıl talep edilir?
Yargıtay kararları ışığında sigorta ÅŸirketleri, kusursuz aracın sürücüsü kendilerine baÅŸvurduÄŸunda, araçtaki deÄŸer kaybını karşılamak zorundadır. Åžayet deÄŸer kaybı talebi 15 gün içinde yanıtlanmazsa veya yanıtlanır ve talep reddedilirse, hukuki yollara baÅŸvurulabilir. Bu yollar ise Sigorta Tahkim Komisyonu’na baÅŸvuru veya Asliye Ticaret Mahkemesinde dava yolu olmak üzere iki tanedir.
Meydana gelen bir trafik kazasında kusuru olmayan araç sürücüsü, aracında oluÅŸan deÄŸer kaybının giderilmesi için sigorta ÅŸirketine karşı, kazanın meydana geldiÄŸi tarihten itibaren 2 yıl içinde baÅŸvurmalıdır.
Araçta meydana gelen bazı durumlar deÄŸer kaybı tazminatı kapsamında deÄŸildir. Bu haller Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Åžartları tebliÄŸinde “Teminat Dışında Kalan Haller” baÅŸlığı altında sayılmıştır:
- Mini onarım ile giderilebilen basit kaporta, plastik tampon/parça onarımları, cam, radyo/teyp, hava yastığı, jant, mekanik, elektrik, elektronik ve döÅŸeme aksamı hasarları,
- Ana iskelet ve ÅŸaside hasar olmaksızın, vidalı parçalarda yapılan onarım/deÄŸiÅŸim ile giderilebilen hasarlar
- Aracın kaza anındaki rayiç deÄŸerinin %25’ini aÅŸan deÄŸer kaybı talepleri,
- Çekme Belgeli ve Hurda Belgeli iÅŸlemi görmüÅŸ araçlar,
- Kısa süreli kiralık araçlar, taksi, dolmuÅŸ, uzun süreli (bir yıl veya daha uzun) kiralık araçlarda eksper tarafından hesaplanan deÄŸer kaybı tutarının %50’sini aÅŸan talepler, test aracı, koleksiyon ve antika sayılan araçlardaki hasarlar
Teminat kapsamı dışında olduÄŸu belirtilmiÅŸtir. Bu durumlarda sigortadan aracımda deÄŸer kaybı oluÅŸtu diyerek talepte bulunmak mümkün deÄŸildir.
Önemli not: Lütfen internette bulunan araç deÄŸer kaybı tazminatı davası dilekçe örnekleri ile dava açmayınız. Yanlış veya fazla talep ettiÄŸiniz tazminat tutarları nedeniyle zarara uÄŸrayabileceÄŸiniz gibi fahiÅŸ talepler nedeniyle karşı taraf avukatlarına dava sonunda ücret ödemek zorunda kalabilirsiniz. Zira gerek mahkeme masrafları ve gerekse vekalet ücretleri davanın kabul ve ret oranına göre hakim tarafından tayin edilir.